donderdag 26 december 2013

Stoofpeertjes - suikervrij


De afgelopen jaren had ik me meerdere malen voorgenomen om voor de allereerste keer zelf stoofpeertjes te maken. En al die jaren is het er niet van gekomen door gebruikelijke smoesjes als ‘geen tijd’ of ‘veels te ingewikkeld’. Dit jaar moest het voor de kerstdis maar eens gebeuren. En … ik had het veel eerder moeten doen! Zo klaar, niet ingewikkeld en veels te lekker!!

Op naar de winkel voor de ingrediënten:
700 gr. Gieser Wildeman peertjes
100 ml. biologische rode druivensap
4 dadels, ontpit en in stukjes
2 tl. kaneel
3 stukken citroenschil
En eventueel bindmiddel

Het leek mij mooi de hele peertjes met de steel er nog aan te serveren dus heb ik de peertjes geschild en ze in een pan gedaan met water tot aan de steeltjes. Voeg de druivensap, kaneel, citroenschil en dadels toe. Breng dit aan de kook, maar zet het vuur direct zacht. Laat de peertjes 2 tot 3 uur stoven (niet koken). Ik heb ze zeker 3 en een half uur opgezet. Haal de peertjes er aan het steeltje uit en zet apart op een schaal. Zet het vuur weer hoger en laat het vocht inkoken. Als je een wat dikkere saus wil, kan je wat bindmiddel gebruiken, bijvoorbeeld arrowroot. Ik had dat niet in huis en gebruik voor het indikken van curry's meestal amandelmeel. Wat ik me niet had gerealiseerd (ach, het was ten slotte de eerste keer ...), was dat ik met amandelmeel natuurlijk geen mooie gladde saus zou krijgen. Resultaat: een saus die geschift lijkt, maar het NIET is :) Giet de ingedikte saus over de peertjes. En die smaakte overigens ook heerlijk bij de kalkoen!

En niet te vergeten, de peertjes zijn suikervrij. De dadels geven voldoende 'zoet' af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten